Domů » Péče o zdraví a krásu » Přijde kostra k doktorovi

Přijde kostra k doktorovi

Lis 24, 2017
433 přečtení
Přijde kostra k doktorovi

Přijde kostra k doktorovi

 

Kostra a další opozdilci

Přijde kostra k doktorovi.
Ten se zarazí a pak vyčítavě praví: „No! To jdete brzy!“
 

Vtípek sice starý, ale výstižný. Tématicky bychom mohli říci, že pochází z dob, kdy Mrtvé moře bylo ještě marod.

V tradiční čínské medicině vyjadřovali podobnou situaci poetickými obrazy. O pacientech, kteří příliš dlouho odkládali péči o své zdraví, se říkalo: „Kope studnu, až když má žízeň.“, případně: „Tasí šavli po bitvě.“.

My Češi jsme jadrnější. Buď použijeme oblíbený černý humor nebo jen drsně proneseme: „Přišel s křížkem po funuse.“. Ale přelaďme nyní na optimističtější notu a pojďme si povědět pár slov o servisní péči o tělo.

Tělo, auto a pračka

Podobně jako auta a pračky, také naše těla se opotřebovávají. Stárnou. Když se k nim ale budeme chovat slušně a poskytneme jim patřičný servis, vydrží nám déle a budou nám lépe sloužit. Jako pomůcku pro tento účel vám nabízíme 7 servisních otázek tak říkajíc na tělo.

7 otázek pro servisní péči o tělo

1. Má každý den dostatek vyváženého pohybu?

Pohyb je život a co se nehýbe, je mrtvé. Pro dýchání, trávení, krevní oběh, celkovou energii a pro zdraví jako celek je pravidelný pohyb naprostou nutností. Za minimum je považována půlhodinová procházka alespoň pět dní v týdnu.

2. Dostává v jídle potřebné živiny?

Kromě makronutrientů čili proteinů, sacharidů a tuků potřebuje být tělo zásobováno i mikronutrienty. Vitamíny, minerály, aminokyselinami a řadou dalších látek. Cestou je tu pestrá strava s denním příjmem ovoce a zeleniny.

3. Je mu kromě jiných tekutin dopřána i čistá voda bez bublinek?

Náš žaludek tráví vše, co do něj nasypeme. Kromě čisté vody. Ta je hned využita a působí tak blahodárně, že se to ani vypovědět nedá. Pijte vodu a zažijte na vlastní kůži její očistné, omlazující a osvěžující působení.

4. Má možnost dostatečného pravidelného spánku?

Spaní je poměrně pohodlná a nenáročná zdravotní aktivita. Tělo ve spánku regeneruje, opravuje se. Mozek zpracovává zážitky uplynulého dne a noční pauza od bdělé aktivity je důležitá pro paměť a soustředění. Dobíjí se baterky.

5. Není příliš zatěžováno stresem?

Stres je přirozenou součástí života a v rozumně malé míře je užitečný. Nadměrný stres je ničitel těla. Určitě stojí za to omezit ty vnější stresory, které jsou ve vaší moci. A dále si došlápnout na příliš přemýšlivou mysl. Ta ráda straší představami „co by, kdyby“. Nevěřte všemu, co si mysl myslí. Buďte v klidu.

6. Pomáháte mu vyrovnat zátěžové vlivy?

Po hodině upřeného pohledu na monitor je dobré se na chvíli zahledět z okna. Do daleka. Jste-li v práci od rána do večera na nohou, vyplatí se večer natáhnout se pár minut s nohama opřenýma o zeď. Tak, aby byly výš než hlava. Máte sedavé zaměstnání? Však víte…

7. Dopřáváte mu radost?

Radost je ze zdravotního hlediska náramně přínosná emoce. Například zlepšuje imunitu. Pečujte o sebe a záměrně vyhledávejte příjemné a radostné zážitky. Sejděte se s přáteli. Dejte si třeba uvolňující masáž či teplou koupel. Usmívejte se. Nebo ještě lépe: buďte vysmátí až na půdu.

Buďte vysmátí až na půdu

Buďte vysmátí až na půdu

 

I málo stačí ke zlepšení

Každý malý krok, každé drobné vylepšení v některé z výše uvedených oblastí má svou cenu. Bude vám k užitku a vychýlí misku vah ve prospěch delšího, zdravějšího a doufejme, že i šťastnějšího života.

Foto: Pixabay

 

Vložit komentář